Norrbotten

2010-06-14 / 17:14:39


Natten till den 7:e Juni så armbågar jag ned en kamera i golvet. Nedanför mig, vid mina fötter ligger ett 50mm objektiv i två delar. Jag skriker i förbannelse, gråter, somnar.

Jag byter ut det trasiga emot ett gammalt 17-50mm med stor bländare, packar, drar med mig väskan och flyr emot Landvetter. Stiger på planet.

Ipod - check.
Sigur Rós - check.

Planet lyfter, och jag befinner mig bland molnen, eller så befinner de sig bland mig. Planet var bara plåt, ett fysiskt hinder och jag infinner mig i någonsorts trans.

Jag byter plan på Arlanda.
Jag ska till mitt hjärta, min älskade.
Jag ska få andas ren luft.
Norrbotten.

Stiger av, flygbuss, det pirrar i magen och jag stiger av bussen, möts av han där som jag så länge beundrat på så många olika sätt.
Vi håller hand, promenerar bort till det rosa lägenhetshuset.

Han ska flytta ut, få större, vi städar, sovpaus i soffan, jag får träffa hans mamma, sitter och fnissar på snurrfåtöljer.
Vi åker bil bort till Älvsbyn som enligt en skylt sägs vara Norrbottens pärla.
Jag får höra historier om landningsbanor och testbanor för däck.

Sen - äntligen.
Dricker rent vatten, det smakar sött.
Vi ligger uppe, solen går aldrig ner, det är ljust.
Han säger de där meningarna som får mitt hjärta att rusa, explodera.
Jag blev vit, log på riktigt, sådär som jag skrev om innan vi möttes och jag log, log, log.

"Ska vi skeda?"
Den där frågan som ställs då nacken inte tillåter mig att somna emot hans bröst, trots att jag vill så himla, himla mycket.
Hjärtat svarar: Ja.

Han visar mig storforsen, jag som trodde att jag förlorat all fascination. Jag tappar andan, det är mäktigt, vi hoppar runt bland stenar och vatten. Han berättar om avlägsna badställen.
Hans barndomshus har grönblåa knutar, jag får höra fler historier om hus, områden, barndom.

Sista dagen dras jag genom en fördärvad skog.
Jag möts av: berg, vatten, utsikt.
Jag vill säga så mycket annat än: Åh, fint.
Han kysser mig. Där, där, där.
"They'll name a city after us."
Citerar Regina Spektorlåtar i huvudet.

Vi
är
Fantastiska.

Funderingar
Postat av: victoria

du skriver så magiskt.

2010-06-14 @ 22:20:39
URL: http://knytaknutar.blogspot.com
Postat av: julia

det här gör mig levande. vackert

2010-06-14 @ 22:29:05
Postat av: Sanna

SV: Åh, tack så mycket. Verkligen. Du skriver så jättefint, du också. (Stackars, stackars objektivet.)

2010-06-14 @ 23:26:01
URL: http://sandysroom.webblogg.se/
Postat av: josefin mandarin

gud så fint. Låter magiskt och himmelskt underbart

2010-06-16 @ 19:50:44
URL: http://mkeys.blogg.se/
Postat av: Hanna

Du skriver så himla fint. Liksom Gardell gör så du bör verkligen ta dig tid att läsa hans böcker! :)

2010-06-17 @ 11:29:24
URL: http://dagdraumur.blogg.se/
Postat av: Erika

finaste finaste sandra. mitt hjärta klappar ett extra slag för dig och dina ord.

2010-06-18 @ 09:55:04
URL: http://propertyoferika.blogg.se/
Postat av: julia

jag gillar gillar gillar gillar gillar detta. älskar det.

2010-06-19 @ 14:44:19
URL: http://juliagardlund.blogg.se/

Skriv något!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Oroa dig inte, det är bara jag som ser.)

Hemsida/Bloggadress/whatever/URL:

Kommentar:

Trackback