Svar till: Angelica

2011-11-13 / 18:38:15
(anledningen till att jag svarar på denna fråga i ett enskilt inlägg är för att frågan var lång, svaret lär bli långt det med)

Sen du började på Schillerska har du förändrats stört mycket. Verkligen mycket. Du har blivit typ indie... varför? Är det för att folk på schillerska tror att dom måste vara indie, som du själv blivit det? (du kanske anser att du inte är indie, men i ett av dina inlägg kallade du dig indie). såg en dag att du tog en cigg, är det för att du går på schillerska? för så är det med de flesta eleverna där, att man följer grupptrycket.
Min fråga kort sagt är varför du blviit så jävla annorlunda sen du började på schillerska.


Hej, Angelica (om detta nu är ditt namn, ganska lätt för att uppge sig för att vara någon annan på internet). Innan vi börjar med mitt svar så vill jag först ställa en fråga till dig: Vad har Schillerska gymnasiet någonsin gjort dig? För du verkar nämnligen vara väldigt upprörd över hur människor på den skolan är och klär sig.

Innan jag började gymnasiet var jag 16 år gammal, förvirrad och väldigt nere. Mitt sista år i grundskolan spenderades med Joy Division eller White Lies i hörlurarna och en ständig bitterhet över mänskligheten. Jag vet inte om jag skulle kalla mig själv indie då, eller om jag skulle kalla mig indie nu. Men, självfallet har jag förändrats sen jag började gymnasiet. Du har helt rätt i det. Jag hade näst intill inga vänner innan Schillerska hände. Jag hade bara min dåvarande pojkvän och vi hade ett väldigt dåligt och destruktivt förhållande som gjorde att vi var väldigt instängda. Sedan gjorde jag slut och började långsamt umgås med nya människor. Detta hände bara någon vecka innan jag började gymnasiet. Så, jag träffade massor med nya människor och fick en större vänskapskrets. När man börjar umgås med likasinnade människor så börjar man även hitta sig själv. Det gjorde jag den här hösten. Jag blev inspirerad av alla nya intryck, vände upp och ned på min värld och träffade många människor på internet som fick mig att hitta det jag är idag.

Men, jag skulle aldrig ändra på mig själv i syfte att smälta in någonstans. Men, människorna på skolan jag går har självfallet inspirerat mig. Både medvetet och omedvetet. Det är inte något jag ser som en negativ sak, för jag är nöjd med mig själv och det jag är. Jag var inte nöjd med den jag var i grundskolan, jag var osäker i mig själv. Nu har jag äntligen lyckats med att trivas med den jag är. Jag har blivit äldre, jag har mognat.

Sedan, rökningen.. De flesta som bor i Göteborg är väl medvetna om att Schillerska är kända för eleverna som står på skolgården och röker. Men, om jag hade börjat röka för att smälta in och bli som alla andra hade jag väl börjat tidigare än nu? Jag köpte mitt första cigarettpaket någonsin i somras. Alltså, inte när jag var i skolan. Det var en kul grej, något jag ville testa. Sedan fick det bli något som dämpade min ångest. Nu är det mest en dålig vana.

Hoppas att inlägget inte blev för långt nu, och hoppas att detta svarade på din fråga.
Ni andra får självfallet fortsätta att ställa frågor till frågestunden.

Funderingar
Postat av: Sofia Capel - Londonbloggen

Klart man förändras när man kommer till en ny plats. Som tonåring förändras man och utvecklas hela tiden! :) fast måste säga att jag inte tror Angelica menade något illa med frågan. Hon såg nog bara en vast förändring och blev nyfiken. Synd att du börjat röka! Det för med sig en jävla massa ångest, keff hy, pengarproblem, hosta, slem, dålig lukt, cancer, etc etc. Jag är glad att jag lyckades sluta någon gång i 20-års åldern och nu bara röker någon cigg på fyllan då och då. Vet att alla vuxna säger samma sak, men det är faktiskt sant.



Kramar!

2011-11-13 @ 20:03:26
URL: http://londonsvenskar.com/sofiacapel
Postat av: Hagelstorm

"dålig vana"? Du har sagt själv att du skulle sluta (innan du ens hade börjat). Så. Nja.

2011-11-13 @ 21:14:44
URL: http://emmaeriksson.wordpress.com
Postat av: Angelica

Jag förstår, men du har verkligen förändrats stört mycket sedan du var tillsammans med Mögel och börjat på Schillerska. Kanske inte till något dåligt, men jag har uppfattningen att Schillerska elever gör saker bara för att det är schillerska. Och eftersom du ändrats såpass mycket att man knappt känner igen dig, är det ju klart jag tänker att du gör det BARA för att du går på Schillerska. Och jag menade inget illa med frågan, men tycker bara det är tråkigt att du ändrats så mycket.

Förstår att du börjat röka, jag började själv röka för att det hjälpte mot ångesten. Men jag tror hjärnan skapar ångest medvetet när man börjat röka, för att man då ska ta en ny cigg. Försök sluta innan det är för sent (och om det inte går, rök en timme efter att du vaknat, minst, för annars ökar risken för lungcancer)

2011-11-14 @ 12:06:32
Postat av: Johanna

Schillerska är inte den enda orsaken till att man blir någon annan under gymnasieåren. Svårt att inse det själv och värre för andra att upptäcka men det tar inte tio år att förändras, det kan ske på en månad. Man förväntas vara lättpåverkad och uppleva tusen saker på väldigt kort tid, anpassas till miljön som i det här fallet råkar vara Schillerska som alltid var mer gemenskap än grupptryck för mig (förmodligen också något som ett Jehovas skulle kunna säga).

Det är inget ovanligt utan meningen att den nya läraren en morgon ska peka på en gammal klasslista med skolfotot från ettan och inte känna igen dig. Rent krasst så har samhället gett skolan en uppgift att forma dig till en god medborgare som klarar av sociala sammanhang och i tre år är skolan din lilla samhällsgrupp där du ska bli en del av gemenskapen, komma i tid och skapa kontakter. Det du en dag ska klara av under en arbetsdag. Ja, Schillerska har en tydlig mall för hur man ska klä sig och tycka politiskt. Det sociala forumet är på skolgården, utanför betongsuggorna där man får röka. Samma konstruktion fast med annan uppsättning syns på allt från dagisverksamheten till högstadiet. Men allra viktigast - på andra gymnasieskolor. Rökningen är bara ett klart exempel på hur experimentet gått överstyr. Där har vi det, min förklaring till varför man blir jävligt annorlunda efter att ha börjat på Schillerska. Precis som man blir annorlunda när man får ett nytt jobb eller skaffar barn. Orsaken är enkel, psykologisk och det finns böcker om fenomenet skrivna för hundratals år sedan.

2011-11-14 @ 14:22:21
URL: http://twitter.com/enhoerning
Postat av: Angelica

trodde det var mig du menade först när inlägget var svar till en angelica (mitt namn är angelica haha) Tycker som du, du är nöjd med den du är och bra att du står på dig! Samt när man blir äldre så börjar man hitta sig själv, och självklart ändras man undertiden, för man växer som person. Kram på dig och skit i bajs kommentarer som bara kommentarar för att trycka ner! :) <3

2011-11-15 @ 14:20:14
URL: http://mataduvor.blogg.se/
Postat av: madeleine

tyckte du svarade på frågan bra!

klart man ändras när man är sexton och börjar gymnasiet, tror inte schillerska har något med det att göra, om det inte är så att man är otroligt svag för grupptryck men då ändras man väl lika mycket som om man skulle börjat på någon annan skola liksom...

2011-11-16 @ 20:21:33
URL: http://madeleinedufva.blogg.se/
Postat av: Candy

Självklart att man förändras när man börjar i en ny skola. Man förändras ju löpande genom livet och skolor är knappast något undantag. Förändringar behöver heller inte vara någonting dåligt. Sedan finns det ju de som förändrar sig bara för att passa in, men jag tycker det är synd att anta att folk gör det bara för att de t.ex. kan anses indie och för att de går på en skola där många "är indie"



Btw, trodde i äkta egocentrerad anda att du menade mig först, innan jag läste inlägget då. För ibland kommenterar jag som mitt riktiga namn, d.v.s. Angelica. ><

2011-11-17 @ 12:04:01
URL: http://sugarhearted.wordpress.com

Skriv något!:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Oroa dig inte, det är bara jag som ser.)

Hemsida/Bloggadress/whatever/URL:

Kommentar:

Trackback